Telefonun tarihsel gelişiminden bugüne elimizden düşmeyen cep telefonlarına doğru evrildik. Evlerde telefonu zor bulurken, artık neredeyse her bireyin cebinde bir telefon var.
Cebimizde telefonlarla geziyoruz, telefonda iletişim kurmaya zorlanıyoruz. Haksızda sayılmayız, yüz yüze iletişimin yerini maalesef tutmuyor. Yüz yüze iletişimde üç kanal kullanırız: Ses, söz, beden dili. Telefonda ise sadece söz ve sesten oluşur iletişim. Telefonda iletişimin en önemli iki eksiği görsellik ve süre kısıtlılığı.
Telefonda konuşurken karşımızdaki kişi sesten ibaret değildir, insandır. Teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin insan sıcaklığını arıyoruz. Konuşmanın konusu ne olursa olsun karşıdaki kişinin kendini değerli hissetmesi gerekir. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, telefonda iletişimde ses tonu %80. Yani ne söylediğimizden çok nasıl söylediğimiz önem taşıyor. Telefondaki ses kişiliğimizdir. Karakterimizi ve kişiliğimizi yansıtır.
Konuşurken karşımızdakinin enerjisinden bir basamak yukarıda olmalıyız. Ses tonu görüşme yapılan kişiye göre ayarlanmalıdır. Uyumlanma konuşma hızında da olmalıdır. Karşıdaki kişinin ilgisini canlı tutmak için soru sorulabilir. İnsanlar telefonda görülmedikleri için kabalaşabiliyor ve ilgileri başka işlerle dağılabiliyor. Samimi bir ses duyduklarında kaba davranmayacaklardır.
Anlatma derdi olan birine, bir şey anlatmanız mümkün değildir. Bırakın anlatsın.
Sizi arayacağım dediğinizde o kişiyi mutlaka arayın. Müsait değilim, arayacağım deyip günlerce aramayanlarda en hassas noktam. Verilen söz tutulmalı. Karşınızdaki kişinin gözünde itibarınızı zedelemeyin.
Cümlenize hayırla başlamayın. Bunu yapamayacağız yerine bunu nasıl yaparız cümlesini kullanın. Nezaket göstermek karşıda bekleyenin sabrını artırır. Ne kadar meşgul olursanız olun, karşınızdaki kişiye nazik olun. Anlamsız mırıltılar kullanmayın. Gerginseniz bırakın telefonunuz bir kez daha çalsın. Derin nefes alın. Gülümseyin. Daha sonra telefona cevap verin.
Aranan bizsek en fazla iki çalmadan sonra telefonu açmalı, arayan bizsek dört çalmadan sonra kapatmalıyız. En sinir olduğum şey uzun uzun çaldırdılan telefon. Müsait değilsem ve o an o telefon uzun uzun çalıyorsa acil bir şey olduğunu düşünüyorum ve panikliyorum. Hele birde arayan öylesine bir konu için arıyorsa iyice sinirleniyorum. Aciliyet yoksa çaldır, açmıyorsam müsait değilimdir, müsait olunca dönerim.
Karşımızdaki kişiye önce hal hatır sormalı, sonra müsaitliği sorulmalı. Görüşeceğiniz konuyu mutlaka bu esnada belirtin. Kişinin o an o konu için uygun olup olmadığını sorun.
En sık yapılan hata telefonda konuşurken ortamdaki kişilerle sohbete devam etmek ya da başka işlerle uğraşmaktır. Direkt telefon ahizesine öksürmek, hapşırmak ve burun silmek nezaketsizliktir.
Görüşme bitiminde; görüşme özetlenmeli, varılan anlaşmalar tekrar edilmelidir. Konuşmada açılış kısmı kadar kapanış kısmıda önemlidir. Telefonu pat diye yüzüme kapattı izlenimi verilmemelidir. Genel nezaket kuralı telefonla arayanın telefonu kapatmasıdır. Ancak aranan kişi yaşça, makamca büyük ise o kişinin telefonu kapatması beklenmelidir.
Genelde telefon konuşmaları bir ihtiyaç üzerine yapılan görüşmelerdir. Günümüzde bu durum değişmiş, insanlar telefonu bir sohbet aracı haline getirmiş olsalarda, en iyi ve en etkili görüşme yüz yüze yapılandır.
SEVGİ ve IŞIK’la kalın...
Persephone
Kaç kişi var ki tüm bu detaylara dikkat eden...
YanıtlaSilYüz yüze konuşmayı bile beceremiyoruz.
Sıkıntımız daha yüz yüze iletişimde başlıyor gerçekten:)
SilÇok faydalı bir yazı, eline sağlık canım.
YanıtlaSilBenim sinir olduğum da çok uzun konuşup bir türlü kapatmayanlar, mesela tam dizi izlerken arıyor, yeminle 45 dakika konuşuyor hatta 1 saat...artık bayılacak gibi oluyorum, bir yandan diziye bakayım istiyorum ay çok sinir yaa...yoruyor o kadar uzun konuşanlar beni. Sevgiler :)
İnsanın işi varken uzayan cümleler yoruyor. Teşekkür ederim Müjde abla. Sevgiler...
SilSelamlar, telefonla konuşma adabı konusunda güzel detaylara yer vermişsiniz. Müsaitlik durumu mutlaka sorulmalı. Kısa ve öz konuşmaları seven biri olarak bu soru benim için oldukça önemli...
YanıtlaSilTeşekkür ederim. Sevgiler...
SilAmacına uygun kullansak sorunlar türemeyecek ama nerdeee:)
YanıtlaSilFaydalı bir yazı olmuş Baharcım:)
Sevgiyle...
Teşekkür ederim Maviye !z Süren. Sevgiler...
Silooo saol yaaa bi dolu şey öğrendiiiim :)
YanıtlaSilNe mutlu bana Deep:) Sevgiler...
SilCümleye hayır ifadesiyle başlamak,karşı tarafla iletişimde önemli bir sıkıntı oluşturabilir gerçekten...
YanıtlaSilHayır deyince konu kapanıyor sanki:) Sevgiler...
Silbu yazını son yazıma koyduum :)
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim Deep:) Sevgiler...
SilNe güzel bilgiler bunlar, keşke uyulabilse bu ve tüm görgü kurallarına! Emeğinize sağlık :)
YanıtlaSilKeşke. Teşekkür ederim:) Sevgiler...
SilÇok güzel bir yazı, ebeveyn olarak oğluma da okutacağım bu yazıyı. Bazen o kadar temel nezaket kurallarını unutuyoruz ki iletişimde. Aynı fikirde olmadığımızı pozitif cümleler de belirtebiliriz. Hele ki negatifle başlama, amadan sonra cümlenin önemi nasıl değerini yitiriyorsa negatif ile söze girmek de analatılacakları o kadar değersizleştiriyor.
YanıtlaSilZamanla yarışıyoruz, belki de ondandır nezaketi arka planda bırakışlarımız. Yine de bir özür sayılmaz:) Çok teşekkür ederim. Sevgiler...
SilTelefonu açtığında kendisini tanıtmadan, bir de üzerüne kimsiniz diye soranlar tüylerimi diken diken yaparlar. Çocuklarıma ilk öğrettiğim şey buyu, iyi günler, ben.... , ... la görüşebilir miyim. Bu kadar basit.
YanıtlaSilDediğin gibi arayacağım deyip dönmeyenler de çok sinir bozucular.
Harika bir konuya parmak basmışsın.
Beni de deli ediyor o tipler. Sanki ben aramışım gibi ‘sen kimsin’ ne ola ki?:) Teşekkür ederim Handan. Sevgiler...
SilYüzünü görmeden konuşunca anlamıyorum o kişinin niyetini.
YanıtlaSilBazen yüz yüzeyken bile anlayamıyoruz:) Sevgiler...
SilHaklısın, o da ayrı bir mesele 🤔
SilTelefonda karşımızdaki sesten ibaret değil insandır. Ne kadar doğru. Bunu bilmedikleri için yüz yüze davranmayacakları şekilde telefonda davranıyor insanlar.
YanıtlaSilNe yazık ki:( Sevgiler...
Silİletişimi her açıdan önemsiyorum :) Bu yazı, aslında çoğumuzun pek dikkat etmediği noktalara işaret ediyor ki okurken bile iyi hissettim :) Telefon görüşmelerimde de zihnimin bir köşesinde kalacak :) Neşeli sevgilerle :)
YanıtlaSilNe güzel ufak bir farkındalık bile yaratmak. Sevgiler...
Sil