20 Aralık 2016 Salı

Blog Yazarlığı



Blog, yazılarınızı yayınlayabileceğiniz yeni bir mecra.
Fikirlerinizi bu mecradan milyonlarca, hatta milyarlarca insana ulaştırmanız mümkün. Hükümetlerin, iş dünyasının ve ifade özgürlüğünün kendinden menkul diğer gardiyanlarının kontrolünden önemli ölçüde muaf, kamusal bir forum bloglar. Burada, son derece saygın bir yazarla eşit ölçüde itibar sahibi olabilirsiniz.
İzin almaya ya da aracıya gerek olmadan düşündüğünüzü söyleyebilirsiniz. Ne şeker torunlarınız olduğundan hükümetin dış politikasının ne kadar kötü olduğuna kadar-bazen ikisi aynı yazıda-her konuda yazabilirsiniz. Fotoğraf, müzik, film gönderebilirsiniz. Bu, matbaanın icadından hemen sonra Avrupa'yı saran heyecanı, pek çok yeni fikrin serpilip geliştiği dönemi çağrıştırıyor. Blog, sıradan insanlara geleneksel yazılı basının birbirini kollayan editörlerinin insafına kalmadan okura ulaşma ve kendini ifade etme fırsatı verdiği için son derece demokratik bir mecra. Aktivistler, fikirlerini insanlara doğrudan aktarabildiği için sivil örgütlenmede çok büyük bir güce sahip. Öte yandan, eline bilgisayar geçiren kaçıklara da türlü saçmalıklarla atmosferi kirletme imkanı sunuyor.
''Blog'' sözcüğü web-log (log:günlük) sözcüğünden türemiştir ve web günlüğü anlamına gelir. Sahibinin günlük yaşamını, duygu ve düşüncelerini yazıp gizli tuttuğu geleneksel günlüğün tersine, blog yazarı günlüğünü herkese açar.
Blog yazarı günlüğünü herkese açsa da kimliğini gizli tutabilir. Nitekim çoğu insan rumuz ya da takma isim kullanıyor. Bloglar iletişim alanında da pek çok şeyi değiştirdi. Artık herkes dünyada olup bitenlerle ilgili görüşünü anında aktarabiliyor, ki geçmişte bu, yalnızca az sayıda insanın sahip olduğu bir haktı.

KİMLERİN BLOGU VAR?    

Polislerin, hemşirelerin, öğretmenlerin, doktorların, milletvekillerinin, fahişelerin, savaş bölgelerinde kuşatma altında olanların ve kuşatmayı gerçekleştiren askerlerin. Blog siteleri sayesinde dünyadaki milyonlarca sıradan insanın düşüncelerini öğrenebilirsiniz. Bloglara girip dünyanın her yerinden, çok farklı koşullar altında yazılmış günlük hayat kayıtlarını okuyabilir ve okuduklarınıza karşılık verebilirsiniz. Bu blogların bazıları çok ünlendi. Belle de Jour (Joseph Kessel'in Türkçeye Gündüz Güzeliadıyla çevrilen romanı) rumuzuyla yazan üst sınıf bir telekızın blog'undan önce çok başarılı kitap yapıldı, ardından da Birleşik Krallık'ta, Billie Pier'in oynadığı bir televizyon filmi çekildi.
Gazeteler sıradan insanların bir haber hakkında ne düşündüğünü öğrenmek için blogları tarıyor ve haberlerini bu görüşlere uygun hale getiriyor. Bu arada, çok satacak bir kitaba dönüştürmeye uygun bir hikaye bulabilmek için yayıncılarda blogları düzenli izliyor.

NEDEN BLOG YAZARLIĞI?  

Bu sorunun cevabının bir kısmı yukarıda. Blog yazarlığı, gündemdeki haberlere-küçük ya da büyük-ilişkin ne düşündüğünüzü söyleyebilme fırsatı veriyor. Yazılarınızı dünyanın her yerinden insanların okuyabilmesini mümkün kılıyor. Gerçekten ilginç olan az sayıda bloga kitap olarak basılma şansı tanıyor. Bütün bunlar bir yana, hevesli bir yazarı her gün düzenli olarak yazma alışkanlığı edinmeye teşvik ediyor.
Yaratıcı yazarlık hocalarının çoğu, yazar adaylarını günlük tutmaya özendirir. Çünkü bu antrenman, kendi üslubunuzu bulmanıza çok büyük katkı sağlar. Fikirlerinizi belli bir düzen içinde anlatmayı öğrenirsiniz ve tabii daha sonra üzerinde çalışıp kullanabileceğiniz çok değerli bir kayda sahip olursunuz. Günlük, içi değerli parçalarla dolu bir mücevher sandığı gibidir. İstediğiniz zaman kilidini açıp tozunu alır, o değerli parçaları ışıl ışıl yapabilirsiniz.
Blog yazarlığı da aynı şey. Üstelik bir yararı daha var: İnsanlar yazdıklarınızla ilgili yorum yapabiliyor. Olumsuz yorumlarda yapılabilir tabii. Ama asıl olumsuzluk, başkalarının yazılarınızı alıp kendi yazısı gibi kullanabilmesi. Üzerinde çalıştıkları konuyla ilgili malzeme bulmak için blog tarayan profesyonel yazarlar tanıyorum.

Sürüden farklı olmayı nasıl başarabilirsiniz?
Fikirlerinizi web'de yayınlama zahmetine girmişseniz, üç beş kişi tarafından da olsa okunmak istiyorsunuz demektir. Fakat bu kadar çok sayıda kendini önemseyen ama çok azı gerçekten önemli olan blog arasından okur sizi neden ve nasıl keşfedecek?
Birincisi, gerçekten ilginç şeyler söylüyorsanız keşfedecek. O zaman hayatınızı masaya yatırıp, onu insanların ilgisini çekebilecek yönleriyle değerlendirmenin vakti geldi. Sık karşılaşmadığımız tezatlıklar her zaman ilgi uyandırır mesela. Orta sınıfa mensup kentli bir kadınsınız, ama küçük bir kasabanın yoksul gecekondu mahallesinde yaşıyorsunuz. Erkeksiniz, ama genellikle kadınlara yakıştırılan bir işte çalışıyorsunuz. Sizden çok küçük gençlerle bir üniversite yurdunun odasını paylaşan orta yaşlı birisiniz. 11 çocuğunuz var. 30'lu yaşlarınızda torun sahibi oldunuz. Herkesten farklı bir hayat tarzınız var: Bir komün ya da kibutzda yaşıyorsunuz mesela. Çok gözde bir mesleği bırakıp konuşma terapisti olarak çalışmaya başladınız.

Caroline Smailes'dan yazmaya dair püf noktaları

Bence blog yazarlığının kilit unsuru interaktif iletişim. Diğer blogları ziyaret etmeye, görüş yazmaya, size görüş yazanlara cevap vermeye hazır olmalısınız. İnternette büyümek, kabul görmek, tıpkı gerçek hayatta dostluk kurarken olduğu gibi çaba ve emek gerektiriyor. Bloglarda içerik ve biçim çeşitlilik gösteriyor. Bu tamamen zevkinize kalmış bir konu. Sosyal paylaşımları ve kendine özgü ilginç karakteri olan, güvenilir ve kullanımı pratik olan blogları beğeniyorum.

Caroline Smailes'in blogunu www,carolinesmailes.co.uk adresinden  ziyaret edebilirsiniz. In Search of Adam adlı romanı web'de yayınlandıktan sonra kitap olarak basıldı.


YAZAR: STEPHEN MAY  

SEVGİ ve IŞIK'la kalın...
Persephone

58 yorum:

  1. Çok doğru. Blog yazmanın ya da blogger'da olmanın en güzel tarafı yeni insanlar, yeni fikirler, yeni öneriler keşfetmek. Sizi çoğaltıyor ve zenginleştiriyor. Fiziken belki de hiç aynı yerde olmadığınız insanlarla aynı duyguyu paylaşmak ise en güzel tarafı...

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu mecrada dostluk kuranlar kimi zaman fizikende görüşmeye başlıyor. Bu da ayrı güzelliği... Sevgiler...

      Sil
  2. Çok severek,satır satır okuyarak inceledim yazınızı.Keyif alıyorum sizi okumaktan :) Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  3. Ben de yeniyim. Sağolun sizin gibi dostlarım var da işim biraz kolaylaşıyor. Elimizden geldiği kadar diğer blogları ziyaret etmeye çalışıyoruz. Paylaşım için sağol. ;) ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok yeni olmasam da Benim de daha öğrenecek çok şeyim var... Sevgiler...

      Sil
  4. Ya çok hoşuma gitti bu blogların bu denli onemsenip kitap film oluşu. Acaba birgün ben de Hollywoodtan bir filmin kostümlerini yapmak için teklif alır miyim Ya da sosyal medyada ünlenen şarkıcı ya da film yıldızları gibi ben de bir moda tasarımcısı olabilir miyim? Tabi ütopya. Ama hayali bile güzel. Hayaller ve gerçekler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmaması için bir neden yok ki Nilgün hanım. Bir kişi başardıysa herkes başarabilir kuralı var mesela... Ayrıca tasarımlarınız çok güzel... Sevgiler...

      Sil
  5. Baya bi bilgilendirici oldu. Emeğine sağlık. Bak bugün yazmayı düşünmüyorum. Defterimi alıp yazmaya başlayacağım şimdi. Hikaye yazan birisi olarak hergün blogda yazmak gerçekten gelişmeme ve kendi yolumu bulmama yardımcı.
    Çok doğru aydınlatıcı yazı oldu...😄

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fayda sağlayabildiysem ne mutlu bana... Burada öğrenip, hep beraber büyüyoruz... Sevgiler...

      Sil
  6. Çok önemli tespitler içeren bir yazı. Paylaşım için teşekkür ederim.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  7. Blogla ilgili böyle yol gösterici yazilari cok hosuma gidiyor.

    YanıtlaSil
  8. Sürpriz bir yazı olarak gördüm. Çok beğendim. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  9. Cok iyi bir yazi daha. Suan o kadar bunaldim ki sirf keyfim yerine gelsin diye blogubu karistirmaya basladim. Bu arada tesekurler duzenleme icin mutlu oldum. Ne zaman derdim olsa onceden yazardim. Simdilerde burda bildik birerini okumak rahatlatiyor. Blog baskalari icin ne anlam ifade eder bilmem ama benim terapi saham gibi :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim içinde terapi... Ayrıca bir sürü şey öğreniyorum. Gelişip, büyüyorum:) Sevgiler...

      Sil
  10. Çok uzun süredir blog'lara uğrayamadım. Bakalım bakalım neler olmuş:-)
    Faydalı yazılardan biriyle başlamış oldum, teşekkürler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet yokluğunu farkettim. Ben teşekkür ederim🙏🏻 Sevgiler...

      Sil
  11. Blog takipçiliği var bi de onu iyi yaparım işte.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blog takipçiliğide önemli mevzu... Sevgiler...

      Sil
  12. bu güzel paylaşım için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  13. çoook keyıflı ve açıklayıcı yazı olmuş ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
  14. Bloglar insanın hayatına girince, yokluğundaki boşluğu çok rahat hissediyorsunuz. Yazmak, okumak, dolaşmak, araştırmak, merak hepsi bloggerların ortak özelliği.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben okumayı, araştırmayı, yeni şeyler keşfetmeyi çok seviyorum. Blog benim için gerçekten çok keyifli bir uğraş... Sevgiler...

      Sil
  15. Bana iyi geliyor
    Yazmak ve yazdıklarınızı okumak kesinlikle bana iyi geliyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana da çok iyi geliyor... Yazılarından ayrıca büyük keyif alıyorum... Sevgiler...

      Sil
  16. Blogger, daha farklı bir şey. Kimi insan blogger'ı sosyal medya içerisine dahil etse de bu büyük yanlış. Oysa ki blogger'da herkes istediği konuyu yazıyorsa sosyal medya'dan uzak bir şey olduğunu gösteriyor.

    Blog yazmak güzel, blogları gezip yazılara yorum yazmak güzel. Bir çok insana terapi gibi geliyor blog. İyi ki var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sosyal medyadan epeyce farklı bence... Burada ciddi bir emek var... Gerçekten iyi ki var blog... Sevgiler...

      Sil
  17. Blog yazmak güzel bir şey, hoş bir hobi:) Bu arada Gündüz Güzeli ismiyle bir telekızın bloğu olduğunu ilk kez duyuyorum. Filmi izlemiştim, Catherine'i çok severim. Keşke benim de senaryoları birisi keşfetse:))))

    Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Neden olmasın ki... Her an keşfedilebilir. Ama eskisi gibi senaryolarını okuyamıyoruz... Sevgiler...

      Sil
  18. Merhabalar; blogunuzu takibe aldım.Bloguma beklerim.Sevgilerimle.
    https://ilgininrenklidunyasi.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz... Takipteyim sizi... Sevgiler...

      Sil
  19. Blog diye birşeyin varlığından yeni haberdar olduğumda, nette deli gibi dolanıp tam da böyle bir yazı aramıştım.Hem bilgilendirici hem de keyifliydi ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni başlayanlar içinde umarım faydası olur... Sevgiler...

      Sil
  20. blog yazarlığı diğer sosyal medya mecralarından daha çok emek isteyen bir yer o yüzden daha başka bir yeri olduğunu düşünüyorum,
    bunun için de bol zaman, bol özveri, bol çeşitlilik gerekiyor; her zaman bu şartlar tamamlanabilse insan kendini bu ortamda yazı adına, paylaşım adına çok geliştirebilir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle emek ve zaman istiyor... Diğer sosyal mecralardan daha farklı, bence daha keyifli... Sevgiler...

      Sil
  21. Yazı çok güzel. Elinize sağlık. Ben blog yazmayı ve blog camiasını seviyorum. Ayrı bir dünya. Yazılar yazdıkça daha kaliteli yazılar ortaya çıkıyor. Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan yazdıkça ve diğer blogları okudukça deneyim kazanıyor... Sevgiler...

      Sil
  22. paylaşımını okuyamadım tam olarak ama ben geldim demek istedim şimdilik.iyisin umarım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar iyi olunabilirse o kadar iyiyim Kelimelerle Dans... Sevgiler...

      Sil
  23. Blog yazarlığı konusunda güzel, açıklayıcı bir yazıydı, efendim... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler🙏🏻 Sevgiler...

      Sil
    2. Teşekkürler benden, efendim :)
      Yazarı da merak ettim, internet üzerinden yayınlanması dikkat çekici ve hoş olmuş. Araştıracağım :)

      Sil
  24. Biz farklıyız.:)Blog dünyası bambaşka.Çok güzel dostluklar elde ediyorsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni insanlar tanışıyor, onların dünyasını keşfediyorsun. Güzel, keyifli bir yolculuk blog... Sevgiler...

      Sil
  25. Bloglarımız iyi ki var. Blogları gezmek ,bloglara yorum yapmak farklı dünyalara seyahat etmek gibi ;)Harika bir yazı olmuş.Ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  26. Tebrikler güzel bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  27. Blog yazmak harika bir hobi ve sana özel bir mekan çok seviyorum artık takipçinim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz... Ben de alıyorum sizi takibe... Sevgiler...

      Sil
  28. Yazıya bittim desem. Harika bir yazi olmus

    YanıtlaSil
  29. Çok güzel bir yazı olmuş teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  30. bugün halkalıda zaim üniversitesinde blog çalıştayı varmış yaaa :)

    YanıtlaSil