18 Aralık 2016 Pazar

Yazı Yazmak, Fikrin Yakalanması




Evet, ilham perisi vardır. Ama o peri ancak siz çalışırken yanınıza gelir.
                                          Pablo Picasso


Defteriniz, zihninizde serbestçe dolaşan düşünceleri yakalamak için bir silahtır.
Fikirler küçük, oyuncu yaratıklardır. Etrafınızda her zaman milyonlarcası bulunur. Gelmiş geçmiş ve hatta gelecekteki tüm yazarlara yetip de artacak kadar çok. Bunların aklınıza hep olmadık zamanlarda üşüşen, serbest gezinen, organik bir türü vardır. Bu türe girenler çok hızlı hareket eder, çok kısa kalır ve hayaleti andıran bu yaratıkları yakalamak bir hayli zordur. Fakat defterinizi yanınızdan hiç eksik etmezseniz onları yakalama ve işleme şansınız çok yükselir. Böylece bu başıboş, vahşi mahluklara istediğiniz biçimi verip tamamen size ait olmasını sağlayabilirsiniz. Bazen bu fikirleri defterinizin sayfalarına iliştirir, ama geri döndüğünüzde yitip gittiklerini görürsünüz. Bazen o kadar biçimsiz ve cılız olurlar ki istediğiniz kadar besleyin ve sulayın, uygun bir forma sokamazsınız.
En doğrusu ele geçmesi zor, kaybetmesi kolay şeyler olarak düşünmektir. Gerçekten de öyledirler ve bu özellikleriyle düşüncelere değil fırsatlara benzerler. Gelişip büyük bir isim eser yaratmanızı sağlayabilirler. Sizi ünlü ve saygın bir isim bile yapabilirler. Ama yanınızdan geçerken yakalayamazsanız kaybolurlar. Nasıl olsa unutmam diyerek hafızanıza güvenmeyin. Çoğunlukla unutulurlar. Bir deftere yazmazsanız sırra kadem basarlar ve arkalarında yalnızca düş kırıklığının kükürtlü dumanı ile kaçırılmış fırsatlar kalır.
Daha kötüsü ise aynı fikri bir başkasının bulmasıdır (tamamen aynı olmaz, sizinki kadar iyi de olmayabilir). O zaman, kaçırdığınız fırsattan başkasına saygınlık kazandıran bir esere dönüşmesiyle yüzleşmek zorunda kalırsınız.
Elinizin altında daima, mutlaka bir defter bulundurun. Yazar olarak kendinizi geliştirdikçe, kırtasiye kırtasiye dolaşıp en uygun defteri veya sizi yarı yolda bırakmayacak kalemi arayan bir kırtasiye bağımlısına dönüşmeniz de çok olası. Aslında, defter ve kalem takıntısı yerinde bir takıntıdır. Kağıdın kalınlığını ve defterin cilt kalitesini kafaya takıp mesele yapmak doğru bir tavırdır. Fikir avcısının silahları bunlardır çünkü.
Nasıl bir balıkçı emeğinin karşılığını alabilmek için oltasının, iğnesinin, yeminin yapacağı işe uygunluğunu kontrol ediyorsa, siz de hiçbir fikrin kaçıp gitmesine izin vermemek için kendi gereçlerinizi kontrol etmelisiniz.

 BUNLARI UNUTMAYIN  
  1. Yazdığınızı herkese söyleyin. Yazmayı sürdürmenize faydası olur.
  2. Sadece birkaç dakika ayırabilseniz bile, her gün yazın.
  3. Sevdiğiniz yazarlarla yeniden buluşmak için kütüphanelerden yararlanın.
  4. Yeni yazarlar keşfetmeyi deneyin.
  5. Kitap eleştirilerini okuyun ve kitap dünyasında neler olup bittiğini takip edin
  6. Geçip gitmiş zamana hayıflanmayın, önemli olan şimdi ve gelecekte yazacaklarınızdır.
  7. Sevdiğiniz bir eserden küçük bir bölümü kağıda yazın.
  8. Pahalı bir laptop ya da masaüstü bilgisayar alamadığınız için üzülmeyin. Bir kalem ve ucuz bir defter de işinizi görür.  
  9. Mümkünse bir yazı grubuna katılın.
  10. Para için yazmayın. Bu işte para yok.
YAZAR: Stephen May


SEVGİ ve IŞIK'la kalın..
Persephone

57 yorum:

  1. Yanımda defter taşımamı o kadar çok salık veren var ki. Henüz gerçekleştiremedim. Ama katkısını olacağını da biliyorum. Bir gezsem o zaman kırtasiyeleri. Şöyle kapağında sevdiğim karalamalar olan bir tane de edinsem :)

    O kadar çok yakalayıp da not alamadığında, o an yazma fırsatım olmadığından kaçan öyküler ve düz yazılar var ki... Üzülüyorum ciddi ciddi onların kaçtığını ve
    kağıda dökülemeyeceklerini anladığımda. En son tatilde, sabit diski bozulan bilgisayarımdaki yazılı iki öyküm gitmişti.

    Yazdıklarım için para harcıyorum; ama tek kuruş kazanmadım ki zaten bu fikre de odaklanmadım ve böyle bir beklentim hiç olmadı. Yazma grubum da olmadı. Doğaçlama bendeki her şey. Ya da gözleme dayalı.

    Okuması çok faydalıydı. İnsan önce kendine bakıyor haliyle. Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben iş söz konusuysa düzenli not almayı alışkanlık haline getirmeyi başardım. Yazılarım için ne yazık ki not almayı bir türlü alışkanlığa dönüştüremedim. Gün içinde o kadar çok yazılacak şey geçiyorki aklımdan hepsi uçup gidiyor... Benim defter ve kalem zaafım var zaten:) Çok sediğim bir şey gördüm mü dayanamayıp, alıyorum:) Sevgiler...

      Sil
  2. O kadar dogru ki ama bu sadece yazi ile ilgilen icinde degil. Is icin hergun emek hepsinde ayni. Gerci su not alma isine bende gectim benimki daha cok yapmayi planladigim proje tabanli seyler. Yazmayinca gidiyor ve unuttugumda cok parlak bir seyi kaybetmis gibi hissediyorum.
    alakasiz ama ne zamandir soyleyecekyim unuttum. Telefondan okumasi cok zor blogu web surumu oldugu icin. Kurcaladim mobil surumun yok gibi onu aktif etsen olmaz mi. Belki gozden kacirdim ama okurken zorlaniyorum :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben iş için düzenli not tutuyorum, sorunum yazacaklarım için not almamak:( Düzelttim lady'im mobil'e çevirdim görünümü... Sevgiler...

      Sil
  3. Çok etkilendim gerçekten kaleminize sağlık benim gibi yenı yazmaya başlamış her kişinin bu yazıyı okumasında fayda var. Yazı yazmak kavramını daha güzel bir şekilde aklımda belirmesine yardımcı oldunuz teşşekür ederim :) bu arada bende beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de halen yeni başlamış gibiyim:) Öğrenecek o kadar çok şey var ki... Takipteyim... Sevgiler...

      Sil
  4. Çantamda hep not defteri taşırım, zira yazmazsam o bir cümleyi bir daha asla hatırlayamıyorum :) Yatağımın başında da var. Geçen sene ne güzel hikâye yazmaya başlamıştım, blogda yazınca mecburen bitirmek gerekiyor, yeniden mi başlasam acaba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sürekli not defteri taşıyorum ancak genelde iş için kullanıyorum:) Hikaye yazmalısın Handan... Çok iyi işler çıkaracağına inanıyorum ben... Sevgiler...

      Sil
  5. Güzel tavsiyeler. Dikkate alınması gereken.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepimizin işine yarıyacak tavsiyeler... Sevgiler...

      Sil
  6. yeni yazarlar keşfetmek kısmında kaldım:kör noktam o benim
    öğütler de yönlendiriş de o kadar tatlı ve haklı ki , bir gün cesaret edebilirsem mutlaka bunları tekrar hatırlayacağım

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de kör noktam yeni yazarlar tanımak... Türk yazar çok az okuyorum mesela, haksız bir önyargım var... Sevgiler...

      Sil
  7. Her gün muntazam yazmak gerektiğine ben de inanıyorum, bunu alışkanlık edinmeli. Çok faydalı öğütler aktardığın için çok teşekkürler canım.
    Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli yorumunuz için ben teşekkür ederim... Sevgiler...

      Sil
  8. Güzel, yararlı bir derleme. Yazmak terapi gibi. İnsanı rahatlatan, mutlu eden bir şey.
    Yıllardır defter tutarım. gerçekten çok yararı oluyor. İki farklı boyutta olmasında yarar var. Biri çantaya sığacak kadar ufak boyutta, diğeri evde yazmak için.
    Son yıllarda, okumayı çok seven kızımın her hediyesi defter. İçinde sevgi dolu hitaplarla değerleri bir kat daha artan defterler. Bazen kullanmaya kıyamıyorum.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten yazmak terapi gibi... İyi geliyor insana... Okumakta bir o kadar iyi... Ben de yazılarım için not almayı alışkanlık haline getirmeye çalışıyorum. Umarım başarırım... Sevgiler...

      Sil
  9. Yazdıkça insanın eli açılıyor.Ben de geçen blogdaki ilk yazlarıma baktım.Farkında değildim ama daha ilerlemiş yazma tekniğim.Demek ki emek vermeye devam ettikçe iyi şeyler ortaya çıkıyor.Sevgiyle kalın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan ilk yazdıkları ve son yazdıklarına baktığında anlıyor farkı... Emek verdiğimiz bir çok şeyin karşılığını alıyoruz sanırım:) Sevgiler...

      Sil
  10. Sırf bunun için gecenin bir körü uykudan kalkıp yazı yazdığımı bilirim. Çok yaşadım bu yazdıklarınızı daha sonra aklıma gelir yazarım dediklerimi de hep unuttum... Defter ve kalem en iyisi🌹

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hafızadan uçuyor gerçekten... Defter, kalem şart... Sevgiler...

      Sil
  11. Icimdeki düsüncelere tercüman oldun bu yaziyla. Münssebetsiz zamanda gelip unutulan o kadar cok sey var ki. Ben kendimce bir yöntem buldum telefonumla hemen bloga bir taslak sayfa acip notlar aliyorum. Çok yarari oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu da güzel bir yöntem. İnsanı yazıyı bitirmeyede zorlar... Güzel fikir için teşekkürler... Sevgiler...

      Sil
  12. Aklımıza gelen yazı başlıklarını mutlaka not almalıyız. Yoksa unutulur gider. Sonra yazacak konu bulamayız:) Bir de bu işte para yok gerçekten:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kimi bir heves para için başlıyor... İyi para kazanan bloglar da var yok değil:) Sevgiler...

      Sil
  13. Ben de aklıma gelenleri düzgün not almıyorum. Sonra söylendiği gibi cümle tam olarak kalamıyor zaman gelince.
    Ve diğer önemli sorunum da yazdıklarımı çok önemli bulmamak. Aslında iyi ya da kötü o satırlarda yükselecek yazı.
    Alıntılarını çok seviyorum. İlgiyle okuyorum hep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya bende yazdıklarımı çok sorguluyorum. Yazıp sildiğim, paylaşmadığım yazılarım var:) Herkese faydası olacak alıntılar yapmaya çalışıyorum amacına ulaşıyorsa ne mutlu bana... Sevgiler...

      Sil
  14. Ben de aklıma gelenleri yazmak için telefonun not uygulamasını kullanıyorum ama deftere yazmak gibi asla olamıyor :((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Defter ve kaleme dokunmak nedense bende farklı bir duygu yaratıyor. Çok daha gerçekçiymiş gibi:) Sevgiler...

      Sil
  15. Güzel tavsiyeler, efendim...

    YanıtlaSil
  16. Ya okurken kendi hallerim geldi aklıma gece yatarken harika bir dize gelir aklıma ve ben yazmam sabah olunca unutmuşumdur. Bir defter lazım bana da. Teşekkürler:)))

    YanıtlaSil
  17. Ne kadar güzel bir yazı emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
  18. dikkate değer tavsiyler..

    kalemin dert görmesin ;)

    YanıtlaSil
  19. Aklıma gelini yazmak bir yana not almak bir yana oluyor benim. Yazmak yazmak devamlı yazmak gerekiyor. Yazmaktan önce okumak geliyor. Okudukça insan daha iyi yazıyor. Siz tavsiyeleriniz ne kadar yerin de mümkün oldukça uymaya çalışıyorum. Paylaşım için teşekkür ederim.
    Saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazmak için okumak gerektiğine inanıyorum... Değerli yorumunuz için teşekkürler🙏🏻 Sevgiler...

      Sil
  20. Çok güzel bir yazı olmuş gerçekten bize aktardığınız için emeğinize sağlık. Sanırım hepimizin yaptığı ve başına gelen şeyler bunlar. Ben de çok sık yapıyorum o anda birden aklıma gelen şeyi not almıyorum, üşeniyorum, ya bu çok iyi unutmam diyorum ama malesef ki unutuyorum. Bu tavsiyeleri dikkate alacağım sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  21. Değerli yorumunuz için ben teşekkür ederim... Okuduğum, herkese az da olsa faydası dokunacak yazıları alıntılamayı seviyorum... Sevgiler...

    YanıtlaSil
  22. Bu yazıyı büyük oğluma okutayım ben. Bu yıl okulda yazma kursuna kalıyor ve ders yoğunluğu yoksa yazıyor birşeyler....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel kalem tutan eline sağlık... Sevgiler...

      Sil
  23. Bende bunu resim için kullanıyorum bu dediğiniz teknikleri.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Resimde de bu tekniklerin kullanılabilir olması şahane... Sevgiler...

      Sil
  24. Çok güzel bir yazı olmuş teşekkürler 😊

    YanıtlaSil
  25. Benim de en çok yatağa yattığımda aklıma geliyor cümleler;) Kalk karanlıkta defter kalem yaz falan daha zor diye, böyle durumlarda telefona ses kaydı yaptığım olmuştur ;)

    YanıtlaSil
  26. Persephone kardeş, men deftere değil cep telefonumdaki notes uygulamamama yazıyom, sayılır mı ki?? :P

    Aklına gelen her otu foku cebine kaydeden, çoğu kişiye göre acık arıza kafa olarak bendeniz kesinlikle gatılıyorum mirim. ;)

    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her türlü olur, yeter ki not al, veda etmesin cümleler gün yüzüne çıkmadan:) Sevgiler...

      Sil
  27. Yalnız on numaralı öğüt on numara olmuş :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Di mi ya:)))) Doğruluk payı yok mu ki:) Sevgiler...

      Sil
  28. telefonun not defterine yazın :) ve evet farklı yazarlar farklı türler farklı kitaplar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle. Her zaman not defteri taşırım ama telin not defterine yazmak bazen pratik oluyor:) Sevgiler...

      Sil
  29. Çok yerinde tavsiyelerdi. Sevgilerimle :)

    YanıtlaSil