29 Kasım 2016 Salı

Sarılmanın Gücü




Günlük yaşamımızda zamanın içinde akıp gidiyoruz. Sıradan eylemler olarak gördüğümüz şeylerin hayatımızdaki öneminin farkında değiliz. Sarılmak, dokunmak insanlar için çok da üzerine düşünelecek bir konuymuş gibi gözükmüyor.
Temple Grandin, iki yaşında iken otistik teşhisi konmuş özel bir kadın ve otizm hakkında birinci ağızdan bir çok bilgiye onun sayesinde sahip olduk. Grandin'in annesi onunla çok ilgileniyor ve özel eğitimler aldırıyor, dört yaşına geldiğinde konuşma becerisini elde ediyor. Ortaokul ve liseden sonra veterinerlik yüksek lisansını alıyor. Gerçekten özel bir kadın kendisi. Otistik birinin dokunmak, sarılmak gibi duygusal ve duyusal eylemlere tepkileri çok farklı, hoşlandıkları bir durum değil. Grandin annesinin dahi dokunmasından ve sarılmasından ciddi rahatsızlık duyuyor. Temple Grandin'den öğrendiğimize göre; dokunmanın ve sarılmanın boşluğunu farklı şekillerde dolduruyorlar. Mesela kendi etraflarında dönerek. Temple Grandin ise çok farklı bir yöntem geliştiriyor; sarılma makinesi icat ediyor. Her sarılma veya sakinleşme ihtiyacında bu makinenin içine giriyor. Peki neden dokunmaya ve sarılmaya ihtiyaç duyarız?  Nedeninden çok sarılmanın insan üzerindeki etkileri çok daha önemli gözüküyor.

Temple Grandin hakkında detaylı bilgi için fotoğrafa tıklayınız.

Sarılmak oksitosin salgılatır.
Oksitosin sizi iyi hissettiren ve diğerleriyle bağlar kurmanızı sağlayan bir hormondur. Ne kadar sık sarılırsanız o kadar iyi hissedecek ve daha çok bağlanacaksınız.

Sarılmak bağışıklık sisteminizi harekete geçirir.
Sarıldığınızda salgılanan bu oksitosin hormonu aynı zamanda enfeksiyonlarla savaşma konusunda da oldukça başarılıdır.

Sarılmak acıyı azaltır.
Tıpkı bağışıklık sisteminizi aktifleştirmesi gibi oksitosin sizin acı seviyenizi de düşürecektir. Düşünün, boynunuz ağrıdığında yaptığınız ilk hareket nedir? Onu elinizle sarmak ve ovmaktır. Basit dokunuşlar bile oksitosin salgılayarak sizi iyi hissettirirken bir de sarılmanın neler yapabileceğini düşünün.

Sarılmak daha derin ilişkiler kurmanıza yardımcı olur.
İlişkilerde iletişim önemli olsa bile birçok insan dokunmanın ne kadar etkili ve anlamlı olabileceğini unutuyor. Sevdiğiniz birine vereceğiniz desteği sarılmak veya sırtını sıvazlamak gibi fiziksel yollarla ifade ederseniz, aranızdaki bağ güçlenecektir.

Sarılmak annelere iyi gelir.
Sarılma sonucu salgılanan oksitosin hormonu, kadınlar doğum yaptıktan sonra veya çocuk emzirirken de salgılanır. Bu hormonla kadınlar daha rahatlamış hissederler ve çocuklarıyla daha güçlü bağlar kurabilirler.

Sarılmak stresi ve kaygıyı azaltır.
Gün içinde sarılarak sıkıntılarınızdan kurtulabilirsiniz. Çünkü oksitosin kişide olumlu düşünmeyi uyandırır ve böylelikle gündelik sorunlarınızın üstesinden daha rahat gelirsiniz.

Sarılmak kalp hastalıklarına yakalanma riskinizi düşürür.
Sizi daha az stresli, daha az kaygılı ve daha mutlu yapan oksitosin kalp hastalıklarına yakalanma riskinizi de düşürür.

Sarılmak, üzerine hiç düşünmediğimiz, kafa yormadığımız bir eylemdir. İnsanların üzerindeki etkisi ise oldukça önemli... O zaman ne duruyorsunuz? Haydi sarılın en yakınınızdaki sevdiklerinize....


SEVGİ ve IŞIK'la kalın...

Persephone

oksitosinle igili diğer yazım için: http://bahartanricasi.blogspot.com.tr/2014/06/sevgi-hormonu.html

Kaynak: http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-surprising-benefits-cuddling-that-make-you-want-cuddle-someone-now.html
Kaynak: http://www.psikologankara.net/sarilmanin-7-muhtesem-etkisi.html

62 yorum:

  1. Çok güzel bir yazı olmuş. Şimdi içeri gidip sımsıkı sarılacağım eşime ve kedilerimize :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim🙏🏻 Fırsatımız varken sıkı sıkı sarılalım sevdiklerimize... Sevgiler...

      Sil
  2. Sarılmak acıyı azaltır. En çok da benim acımı :)) Çok güzel bir yazı ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim🙏🏻 Sarılmak herkesin acısını azaltır😊 Sevgiler...

      Sil
  3. Çoğu zaman üzgün oldukları zaman çocuklarımda kelimelerin değil sarılmanın iyileştirici gücünü kullanırım, diğerinin katbekat üzerindedir çünkü:)

    YanıtlaSil
  4. Ben de yürekten inanıyorum. Yazılarımda da sık sık değinmeye çalışıyorum.
    Çok güzel derlemişsiniz. Sarılmak tüm insanlarda ama özellikle Alzheimer hastalarında, down sendromlu çocuklarda ve autistik çocuklarda çok olumlu etkiler sağlıyor.
    Japonlar bir ağaca sarılmanın da insana pozitif enerji yüklediğine inanıyorlar.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim🙏🏻 Sarılmanın iyileştirici gücüne ben de inanıyorum... Enerjisi iyi geliyor sanırım... Sevgiler...

      Sil
  5. sımsıkı sarıldıklarımın böyle güzelleşmesi ne şahane:)
    sevgiler

    YanıtlaSil
  6. Harika bir paylaşımdı bu! :)

    YanıtlaSil
  7. Cooook önemlidir cooook...

    Bazen hastalarimiza bile okadar iyi gelir ki, arada sirf bunun icin bile yaparim ben isyerimde.

    Söyle bir söz okumustum biryerlerde:

    "We need four hugs a day for survival, eight hugs a day for maintenance, and twelve hugs a day for growth." (Virginia Satir)

    Yani "Insanlarin , sadece hayatta kalabilmeleri icin günde 4, yasamaya devam edebilmeleri icin günde 8 ve büyüyüp gelisebilmeleri icin günde 12 defa sarilmaya ihtiyaclari vardir"

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Virginia Satir'in çalışmasını okumuştum. Sarılma konusunda karşıma en çokmçıkan çalışma... Belki de insanların gerçekten iyileştirici güçleri vardır... ki neden olmasın... Sevgiler...

      Sil
  8. sarılmanın gücüne inanıyorum, harika bir yazı teşekkürler

    YanıtlaSil
  9. Uzak doğu felsefesine göre sarıldığınızda ömrünüzün bir gün daha uzadığına inanılır.Gerçekten de sarılmak,çok etkili bir sakinleştiricidir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir video izlemiştim küçük ağlayan çocukları bir çeşit sarılma yöntemiyle sakinleştiriyorlardı, ilginçti... Sevgiler...

      Sil
  10. Ben hep sarilirim ki, çocuklarıma, eşime, anneme, babama, kardeşime, arkadaşlarıma, öğrencilerime... Hiç çekinmem. Gücünü biliyorum çünkü

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bunun farkında olabilmek... Sevgiler...

      Sil
  11. Sadece insanlar için değil dğadaki tüm canlılar için de ne özeldir sevgiyledokunulmak. Hatta kimiz zaman mücizeler bile yaratır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayvanlarda da aynı etkiler sözkonusu sanırım... Sevgiler...

      Sil
  12. kesinlikle sarılmak en güzelidir. öpüşmek mi sarılmak mı derseniz, sarılmanın insanı daha içten hissettirdiğini söylerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sarılmanın gücü daha yüksek... Sevgiler...

      Sil
  13. Peki ya sarilacak kimsen yoksa

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlla ki vardır yaaa... İnsan olması da şart değil ki aslında... Bir ağaca bir hayvana sarılmak da aynı etkiyi yaratıyor. Temple Grandin tahtadan yaptığı sarılma makinesini kullanıyordu mesela... Sevgiler...

      Sil
  14. Sarılmak acıyı azaltır, kesinlikle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazılanlar da o yönde😊 O zaman acı hissettiğimizde sevdiklerimize sarılalım... Sevgiler...

      Sil
  15. sarılalım sıkı sıkııı :-)
    bilmiyordum vallahi bu kadar işlevsel olduğunu
    severim ben sarılmayı sevdiklerime
    en başta evlatlarıma

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evlada sarılmak gibisi var mı😊 Sevgiler...

      Sil
  16. Şimdiye kadar hiç düşünmediğim ve farkında olmadığım bir konuydu. Eve gidince anneme kocaman sarılıcam :)

    YanıtlaSil
  17. merhaba blogumu yeni açtım bende beklerim:)

    YanıtlaSil
  18. Ne kadar ilginç, sarılmaktan hoşlanmadıklarını bilmiyordum, korkuyorlar mı acaba? Sarılma makinesi:)))iyi de madem sarılmaktan hoşlanmıyor sarılma makinesini niye icat etmiş çok merak ettim linki tıklayıp okuyacağım.
    Çok teşekkürler Bahar'ım. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müjde'cim filmini de izle mutlaka... Sarılmak ve dokunmak onların da ihtiyacı sanırım ancak irite oluyorlar sanırım. Çünkü farklı şekillerde sarılmanın, dokunmanın boşluğunu doldurmaya çalışıyorlar... Sevgiler...

      Sil
  19. Sarılmakk :) samimiyet ne güzel ya :) yeni geldim blogunuza takipteyim bende beklerimm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz🙏🏻 Takipteyim... Sevgiler...

      Sil
  20. Aile ve dostlarla sarılmak gibisi yok.. :))
    Temple Gradin filmini okulda izlemiştik, çok anlamlıydı..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel filmdi. İki kez izledim😊 Sevgiler...

      Sil
  21. Sarılmak huzur veriyor insana. Bunu bi kaç kere deneyimlemıstim.

    YanıtlaSil
  22. Sarılmalıyız her derde deva :)

    Bu arada yeni keşfettim seni takipteyim bana da beklerim :)

    http://makyajbox.blogspot.com.tr/
    ve
    http://berilcimcime.blogspot.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz... Hemencik geldim😊 Sevgiler...

      Sil
  23. temple grandiiin ne filmdi ne kadın amaaa hele o icat ettiği alet di mi yaaa :) sarılma aleti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel filmdi, ben de iz bırakanlar arasında... Sevgiler...

      Sil
  24. Ben özellikle evladı sarılmayı çok önemsiyorum. Bebekliginden beri hep sarılırım oğluma.En güzel sevgi gösterisi bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bebekliğinden beri sarıp sarmalarım oğlumu. Bebekken sarılarak kucağımda uyuturdum. Bu çok sakinleştirirsi oğlumu... Sevgiler...

      Sil
  25. Merhaba Bahar hanım , ne güzel anlatmışsınız , bir anlamda yalnız değilsin demek sarılmak .
    "Şimdi bu konuda gülebilirim, ancak o zaman gerçekten canımı yakıyordu." çok etkileyici . Engelli kişi ve ailelerinin hep karşılaştığı sorun . Ne mutlu ki gülebilmiş .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Film izlemeyi seviyorsanız Temple Grandin'in filmini izlemenizi tavsiye edebilirim. Sarılmak gerçekten de bir anlamda yalnız değilsin demek. Teşekkür ederim🙏🏻 Sevgiler...

      Sil
  26. inşallah bir gün biz de seninle sarılırız :)

    YanıtlaSil
  27. Kiz kardesimle hep konusuruz bu konuyu.sarilmak ne onemli diye dusunuruz bir cok zaman.ne guzel bir yaziydi...sicacik hisler birakti...

    YanıtlaSil
  28. filmini görüyordum ama izlememiştim, sevgi her şeyin ilacı işte..:) sevgiler..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka izle... Sevgi her şeyin ilacı gerçekten;) Sevgiler...

      Sil
  29. Ya çok iyisiniz ya. Sizden hep böyle erdem dolu yazılar bekliyorum. Sizi gerçekten severek takip ediyorum. Sarılmayı çok seviyorum. Beni gerçekten mutlu ediyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim🙏🏻 Ben de sizi keyifle takip ediyorum... Sevgiler...

      Sil
  30. Filmi izledim , gerçekten çok etkileyici.
    Zorluklara karşı mücadele etme yeteneği herkese ders niteliğinde .
    Sevgiler

    YanıtlaSil