27 Aralık 2016 Salı

Bu Yıl Hedeflerinizi Tam 12'den Vurun




Yeni yıl yeni başlangıçlar için çoğu zaman fırsat olarak görülür. Bir çok kararları yeni yılda hayata geçirmek üzerine kendimize hedefler koyarız. Hedeflerimize ulaşmak mutluluk kaynaklarından biridir, ancak ulaşamdığımız durumlarda motivasyonumuz düşer, ciddi hayal kırıklıkları yaşarız.
Büyük bir heyecanla planladığımız hedeflerimize neden ulaşamayız? Öncelikle yapılan planın hayal mi hedef mi olduğunu belirlemek gerekir. Çoğu zaman kendimize hedef olarak koyduğumuz şeyin bir hayal olduğunun ayırımına varamıyoruz. Hayal soyut, hedef ise somut bir kavramdır.
Yıllardır satış - pazarlama sektöründe çalışıyorum. Ve bu işi ciddiyetle ve etik olarak yapan bir firmada çalışıyorsanız onlarca eğitim almak bir zorunluluktur. Ben de bu eğitimlerin onlarcasından aldım; hedef nasıl belirlenir, kişilik analizleri, satış- pazarlama teknikleri, innovasyon, nöro marketing  vs. Eğer kendinize doğru hedef koymazsanız, puf her şey balon gibi söner. Aldığınız eğitimler bir sis bulutu gibi gökyüzünde dolaşır.
Doğru hedefi nasıl koyacağız, hayalimizi hedefe nasıl dönüştüreceğiz? Ve sonucunda bu hedeflerimize ulaşabilecek miyiz?
Bunun için S.M.A.R.T analiz, hedef belirlemede en sık kullanılan yöntem. S.M.A.R.T hedef kavramı ilk kez Kurumsal Planlama Uzmanı Dr.George Doran'ın, kasım 1981'de yayınladığı bir makalesinde yer aldı. Ve dünya böylece S.M.A.R.T kavramıyla tanışmış oldu. Belki duymuşsunuzdur, belki duymamışsınızdır, belki de hefefinizi belirlerken bu analizi kullanıyorsunuzdur. İlk kez duyanlar ve ben bu yıl hedeflerime ulaşmak istiyorum diyenler için işte S.M.A.R.T analizi...

Spesific (Belirli)
Measurable (Ölçülebilir)    
Achievable (Ulaşılabilir)
Relevant (Gerçekçi)
Timely (Zamana Bağlı)
   
Spesifik (Belirli): Hedefiniz kesin, net ve anlaşılabilir olmalıdır. Hedefinizin belirli olup olmadığını 5N 1K soruları ile anlayabilirsiniz. (Ne? Neden? Nasıl? Nerede? Ne zaman? Kiminle)
Measurable (Ölçülebilir): Verilen hedef ölçülebilir olmalıdır.
Achievable (Ulaşılabilir): Hedef ne kadar zorlayıcı da olsa mutlaka ulaşılabilir olmalıdır. Ulaşılablirliği olmayan hedef yalnızca hayal olarak kalır.
Relevant( Gerçekçi): Hedefleriniz gerçekçi olmalıdır. Gerçekçi hedefler motivasyonunuzu arttırır, hedefe varmanıza yardımcı olur.
Timely (Zamana Bağlı): Hedefinizin bir başlangıç ve bitiş tarihi olmalıdır. Bir zaman çerçevesi ile sınırlandırılmadır. Ucu açık zaman hedefinize ulaşmanızı zorlaştıracaktır.

Bu yıl kitap yazacağım demek; hedef değil, hayal ya da istektir. Bunu bir hedefe dönüştürmek için belirli, ölçülebilir, ulaşılabilir, gerçekçi ve belli bir zaman aralığına oturtmak gerekir. Ancak o zaman hedefe dönüşür. Tabii hedefe dönüştürdükten sonra eyleme geçmek gerekir.


 
Herkesin hayallerinin gerçekleştiği, hedeflerine ulaşabildiği güzel bir yıl olması dileğiyle...

SEVGİ ve IŞIK'la kalın...
Persephone

68 yorum:

  1. Çok yararlı bir yazı. Ancak düşündüm de eğitim sistemimizde hayalleri hedeflere dönüştürmek çok da kolay değil. Çocukları belli kalıplar içine sokmaya çalışıyoruz.Katı programlar içinde bunalıyorlar.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yazık ki öyle. Bizde ki eğitim sistemi hayalleri baltalama üzerine kurulu:( Umarım bir gün bu sistemi işe yarar hale getirmeyi başarırız... Sevgiler...

      Sil
  2. İyi bir yıl olmasını diliyorum. Sağlık, huzur ve her konuda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah hepimiz için, ülkemiz iöin iyi ve güzel bir yıl olsun... Sevgiler...

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Dönem dönem ben de o moddayım☺ Sevgiler...

      Sil
  4. Biliyordum ama S.M.A.R.T. analizi diye bilmiyordum. Ama çok iyi bir hatırlatma oldu. Şu belli bir süre koy mantıklı mesela, süre koymadığımı fark ettim. Çok güzel ve faydalı bir paylaşım oldu teşekkürler. Sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hedef koymak ve uygulamak ciddiyet gerektiriyor... Tarih koymak olayı tamamlamak için güzel bir adım... Sevgiler...

      Sil
  5. Sadece istemek çok yetersiz.Eyleme geçmeden olmaz ki.Yazınıza gönülden katılıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eylemsiz ne yazık ki hiçbir şey olmuyor... Toplum olarak altta ki karikatüre daha uygunuz galiba:) Sevgiler...

      Sil
  6. Süper oldu hani yıl başı gecesi birde liste tutarız ya yapılacaklar listesi diye. Ona daha doğru istekler yazabiliriz. :)

    Birde Persepone ne demek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahar Tanrıçası'nın mitolojik adı Persephone;) Bayan Hohori:) Sevgiler...

      Sil
  7. Çok faydalı bir yazı, hayallerimizi gerçekleştirebilsek keşke:) yazıda da dediği gibi hedef koymazsak sadece hayal olarak kalır....:(
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında çok zor değil ama biraz tembeliz galiba:) He ben yazdım uyguluyor muyum? Kısmen:) Sevgiler...

      Sil
  8. ne güzel bir yazı olmuş kaleminize sağlık,sevgiler

    YanıtlaSil
  9. Bir konferansta ben de bu analizi öğrenmiştim.. Hedef koyma konusunda başarılı değilim sanırım ://

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alışkanlık haline dönüştürmek gerekir sanırım. Sonuca ulaştıkça daha kolay olacağını düşünüyorum... Sevgiler...

      Sil
  10. Bu güzel yazı için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim değerli yorumunuz için🙏🏻 Sevgiler...

      Sil
  11. Merhaba! Yorumlarınızı bekleriz efendim.. kitaba.. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yola çoktı bilgisi geldi;) Yorumlayacağım tabii ki;) Sevgiler...

      Sil
  12. Şimdiden mutlu senelerin olsun güzel insan:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Tolga'cım... Hepimizin inşallah... Sevgiler...

      Sil
  13. Ya ciddi ciddi okuyordum ama karikatüre gelince bastım kahkahayı
    Hayallerin hayırlı olanları gerçek olsun
    ama hayal kurmaktan vazgeçilmesin

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayal kurmak her şeyin başlangıcı, hayalsiz olmaz ki... Ben her zaman hayırlısıysa olsun derim. Değilse bana uzak. Çok istiyor olabilirim o şeyi ama hayırlısı değilse varsın olmasın, ben üzülmeye razıyım:) Sevgiler...

      Sil
  14. Şu S.M.A.R.T ı kilo verme konusunda uygulasam iyi olacak galiba :)
    Karikatürdeki de aynı ben :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok mantıklı. Mutlaka faydasını göreceğine inanıyorum. Gerçekten işe yarayan bir analiz, yeter ki uygula;) Sevgiler...

      Sil
  15. isteyipte yapamadıgım bir sürüüüü şeyleri bu sene yapıcam ınssallahhh:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hadi bakalım inşallah... Tüm dileklerin, hayallerin gerçek olsun... Hedeflerine ulaş;) Sevgiler...

      Sil
  16. Yinede hayalsiz yaşanmıyor biraz kaçık olacaksın başka türlü hayattan zevk alamıyorsun.Benim hayallerim biraz gerçeğe uzaklar ama ona doğruda yaklaştığıma inanıyorum.Yani ilk adımı inançla atmak gerek :) Güzel bir yazı yine teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şeyin başı önce hayal etmek zaten. Hayalsiz yaşanmaz. Önemli olan hayali gerçeğe dönüştürmek. Teşekkür ederim🙏🏻 Sevgiler....

      Sil
  17. Zaman aralığı tamam. Ama eyleme geçmek biraz sıkıntı bende sanırım :D
    Bu analizi ilk defa gördüm, kaleminize sağlık! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onu da yapacağınıza inanıyorum. Çok zor değil;) Sevgiler...

      Sil
    2. Umarım dediğiniz gibi olur... :)

      Sil
  18. Guzel talimatlar. İnşallah yeni yıl hayırlı olur her acıdan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah hayırlı bir yıl olur... Sevgiler...

      Sil
    2. Yeni yılın girişi bile güzel olmadı canım Ya.

      Sil
  19. Hmmm... SMART demek... kaptım köfteyi ;)

    YanıtlaSil
  20. ay tamam tamam anladıık sen çok smartsıııın :):):)

    YanıtlaSil
  21. Çok güzel ve çok faydalı olmuş bu yazı. Teşekkürler. Önceden satış sektöründe çalıştığını hiç okumamıştım sanırım. Bu tarz bilgileri bizimle ara ara paylaşır mısın?

    Bu hedef koyma yazın hedef koymada neleri eksik yaptığımı görmemi sağladı. Şimdi hedeflerimi tekrar gözden geçireceğim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii ki paylaşırım... Fayda sağladıysam ne mutlu bana... Sevgiler...

      Sil
  22. SMART hazır yeni yıl öncesi aklımızda bir bulunsun :)

    YanıtlaSil
  23. Merhabalar, öncelikle yazını çok beğendim. Ben de yeni bir blog açtım, kucukkayipdunya.wordpress.com
    Yazılarımı okuyup görüşlerinizi/önerilerinizi paylaşırsanız çok mutlu olurum. Sevgiyle kalın..

    YanıtlaSil
  24. Çok güzel bir yazı olmuş emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
  25. Valla benim icin 2017 yili cok heyecanli geliyor simdiden. Su kitap olayini cok merak ediyorum bakalim nasil gelisecek, neler olacak... Seneye su siralari okadar merak ediyorum ki, acaba neler düsünüyor olacagim ve neler gerceklesmis olacak. Yani istedigim gibi olmasa bile, bir amac olmasi, bir heyecan olmasi bile güzel yaa:) Dilerim herkesin dilekleri, hayalleri gerceklessin..

    Bak seneye su siralarda hatirlat bana bu yorumu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım güzel bir yıl olur. Tüm dileklerin gerçek olsun. Kitabın istediğin başarıya kavuşsun... Hatırlatırım seneye bu zamanlar, bakalım neler değişmiş olacak... Sevgiler...

      Sil
  26. hayalle hedef ayrımı tamamm :)
    mutlu yıllar <3

    YanıtlaSil
  27. Çok faydalı bir yazı olmuş. Feyz alarak mutlu oluyorum. İnanmak ve başarmanın arasınad hayal etmek, tasavvur etmek ve eyleme geçmek olmalı. Herşeyi bilme göre planlayabiliriz. Ama istediğimizi de bir türlü alamayabiliriz. Tohumu eker, gökten yağmur iner, her türlü zirai bakımı da yapar bol mahsül elde edebiliriz. Fakat bir çekirge sürüsü gelir herşeyi silip süpürür. Evet bir de nasip kısmet demek gerekir. Allahtan herşeyin hayırlısını dilemek düşüyor bize. Elbette biz herşeyin geneğini yaparız ve sonunda da duamızı esirgemeyiz. Tamqkdir ve rızkı veren Allahtır çünkü.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii yüzde yüz olacak diye bir şey yok ama en azından istekklerimiz için çaba sarfetmeliyiz. Sonra Allah'a bırakmalıyız. Kimi yalnızca Allah'tan isteyip, eyleme geçmiyor... Sevgiler...

      Sil
  28. Hedefle hayali bende karistirdugim zamanlar oldu. Sonuc: hüsran.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şey hayalle başlar ancak hedefe dönüşmediğinde hayal olarak kalır... Sevgiler...

      Sil
  29. Çok güzel bir yazi olmus. Mutlu bir yil dilerim 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler🙏🏻 Ben de mutlu bir yıl diliyorum... Sevgiler...

      Sil
  30. Çok haklısıın, ütopik hayaller kurup gerçekleştiremiyoruz sonra da modumuz düşüyor dediğin gibi.. Ben de bunu anladım artık ve bu sene gerçekten ulaşabileceğim hedefler koydum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hedeflerine ulaşman dileğiyle... Sevgiler...

      Sil
  31. Hepimizin zaman zaman tekrarlaması gereken hedef-hayal ilişkisi, çok doğru seçilmiş bir konu olmuş.Ve çok güzel anlatmışsın, ellerine sağlık.Hatta iş dışında da kullanılabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim... Hem özel de hem iş te uygulanabilir... Sevgiler...

      Sil
  32. Tüm dilekler kabul olsun inş sevgiler canım.

    YanıtlaSil
  33. Net hedefler koymak için ciddi bir düşünce ve planlama gerekiyor sahiden. Sadece istiyorum başlığı altında yazılan şeyler olunca yazıldığıyla kalıyor galiba..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef öyle. Hayal etmek, istemek ilk aşama... Önemli olan hayal edilene, istenilene kavuşmak... Sevgiler...

      Sil