22 Kasım 2016 Salı

Bir Kadın, Üç Adam

Hiç şiir yazmadan, şiir dünyasına damgasını vurur mu insan?
İkinci Yeni Şiir Akımı dendiğinde, öykücü olmasına karşın adı anılmadan geçilmeyecek isimlerdendir Tomris Uyar.  Üç büyük şairin kalbini çalmış, şahsına yazılan şiirlerle İkinci Yeni Şiir Akımı'nın en çok konuşulan isimlerinden olmuştur.
Gazeteci - Şair Ülkü Tamer'le evliyken, Cemal Süreya'ya aşık olmuş, ikiside eşlerinden ayrılarak üç yılı birbirlerine adamışlardır. Cemal Süreya'nın Tomris'e aşkını onun dizelerinden okuyalım:

Ayışığında oturduk
Bileğinden öptüm seni
Sonra ayakta öptüm
Dudağından öptüm seni
Kapı aralığında öptüm
Soluğundan öptüm seni
Bahçede çocuklar vardı
Çocuğundan öptüm seni
Evime götürdüm yatağımda
Kasığından öptüm seni
Başka evlerde karşılaştık
İliğinden öptüm seni
En sonunda caddelere çıkardım
Kaynağından öptüm seni

Cemal Süreya'dan ayrılmak üzereyken, hayatının aşkı, çocuklarının babası Turgut Uyar da eşinden
ayrılmıştır. Turgut Uyar çocuklarıyla İstanbul'a gelir ve daha önceden tanışıklığı olan Tomris Uyar'la yakınlaşması başlar.  Turgut Uyar sıkıntılı bir dönemden geçtiği yıllar boyunca şiir yazmaz ve Tomris Uyar'la tanışması Turgut Uyar'da yeniden şiir yazma isteğini uyandırmayı başarır. Bu yakınlaşma evlilikle sonlanır.
Turgut Uyar tüm yaşamı boyunca Tomris hanımı deli gibi kıskanmıştır, ona aşık olanlara bakılacak olursa, bu duygusunda pek de haksız sayılmaz. Tomris hanıma yazdığı en meşhur dizeler şöyledir:

Senin için alışılmış şeyler söyleyemem sana yaraşmaz
Kış gecesi amcamızdır bahar yakından kardeşimiz
Alır başımı Erzincan'a giderim seni düşünmek için
Dörtlükleri bozarım çünkü dağlar ne güne duruyor
Kıyılar ve eskimeyen her şey seni anlatmak için
Bir bozuk saattir yüreğim hep sende durur
Ne var ki ıslanır gider coşkunluğum durmadan
Durmadan
Dağ biraz daha benden deniz her zaman senden
Hiçbir dileğimiz yok şimdilik tarihten coğrafyadan
Kimselere benzemesin isterim seni övdüğüm
Seni övdüğüm zaman
Güzel bir çingene yalnız başına dolaşmalı kırlarda
Seni övdüğüm zaman

Edebiyat çevreleri tarafından Tomris Uyar'a olan hayranlığının iyi bilindiği diğer platonik aşık, büyük şair Edip Canesever'dir. Cansever, Tomris Uyar'ın her doğum gününde ona yeni bir şiir yayınlayarak seslenir. Şair ona "Bir adın vardı senin, Tomris Uyar'dı" diye seslenmişti, o meşhur "Yaş Değiştirme Törenine Yetişen Öyle Bir Şiir'de".

Ben seni uzun bir yolda yürürken görmedim ki hiç
Yağmurlar altında gördüm, kadeh tutarken gördüm de
Bir kıyıya bakarken, bakarken ki ağlayan yüzünle
Ve yarışırsa ancak Monet'in
Kadınlarına yaraşan giysilerinle
Gördüm de
Ben seni uzun bir yolda yürürken görmedim ki hiç.
Öyle kısaydı ki adımların, diyelim bir yaz tatilinde
Bir otel kapısının önünde, tahta bir köprünün üstünde
Bir demet çiçekle paslanmış bir kedi arasında
Öyle kısaydı ki adımların
Şöyle bir bardak yıkayışının vaktiyle
Ölçülür ve denk düşerdi ancak
Ben seni uzun bir yolda yürürken görmedim ki hiç.
Yok bir yanıtın ''nereye'' diyenlere
Bir buz titreşimi gibi sallantılı ve şaşkın
Ve çabuk bir merhaban vardır bir yerden gelenlere
O bir yerler ki, diyelim çok uzak olsun
Sen gelmiş gibisindir oralardan, otobüslerden
Yollardan, deniz üstlerinden topladığın gülüşlerle
Ben seni uzun bir yolda yürürken görmedim ki hiç.
Seni görünce dünyayı dolaşıyor insan sanki
Hani Etiler'den Hisar'a insek bile
Bir küçük yaşındasın, boyanmış taranmışsın
Çok yaşında her zamanki çocuksun gene
Ben seni uzun bir yolda yürürken görmedim ki hiç.
Mart ayında patlıcan, ağustosta karnıbahar
Mutfağın mutfak olalı böyle
Bir adın vardı senin, Tomris Uyar'dı
Adını yenile bu yıl, ama bak Tomris Uyar olsun gene
Ben bu kış öyle üşüdüm ki sorma
Oysa güneş pek batmadı senin evinde
Söyle
Ben seni uzun bir yolda yürürken gördüm müydü hiç.
 
Bir dönemin, bir akımın gözdesi olmuş bir kadın Tomris Uyar...
Kendisine hiç şiir yazılmamış biri olarak ben, kendisini yakından tanımış olmayı isterdim doğrusu. Usta şairlere ilham kaynağı olmuş, bize de bu güzel şiirlerin ulaşmasını sağlamış olan Tomris Uyar'a sonsuz teşekkürler... Kendi cennetlerinde huzur içinde uyusunlar....





SEVGİ ve IŞIK'la kalın...
Persephone      


21 yorum:

  1. Amin canım ... bende çok isterdim ya mesela uzun uzun incelemek keleleri tek tek süzgecimden gecirip gözlerim onun uzerindeyken bu kelimelere ilham veren bu kadinmis , cumleleri hafizamdan okuyup vayy be diye hayranlikla süzmek ... :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanda merak uyandırıyor gerçekten... Sevgiler...

      Sil
  2. Ey aşk nerdesin :) Şanlı kadınmış ya :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşk sandıkta gizli, öyle kolay bulunmuyor artık:) Üç büyük şair aşık olduğuna göre şanslıymış:) Sevgiler...

      Sil
  3. Amiiin.... Ne muhtesem eserler biraktlar bizlere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şanslıyız... İyi ki bu aşklar yaşanmış... Sevgiler...

      Sil
  4. bir kadına şiirler yazmak ne güzel bir şeydir... umarım bir gün biz de tadarız bu duyguyu :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah tadarsın Özlem🙏🏻 Sevgiler...

      Sil
  5. kıskanılası duygular
    taşıyan için de taşıyabilen için de
    taşıtan için de

    Unutmamak lazım onca karmaşa içinde bunları, bunların da var olduğunu

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasıl bir duygudur ki bu muhteşem dizeler dökülmüş kaleme... Sevgiler...

      Sil
  6. Harika eserler, efendim :)

    YanıtlaSil
  7. Birisiyle evliyken başkasına aşık olmayı anlamıyorum yani aşk bitiyor herhalde bir süre sonra ama madem bitiyor o zaman evli kalmanın anlamı ne?....:))))neyse Allah rahmet eylesin :)üç aşığı olmuş voovv:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evlilikleri can çekişiyordu sanırım:) Aslında şaşırtıcı olan bana göre, bu aşk girdabında hepsinin birbirleriyle ölene kadar dost kalabilmiş olmaları... Sevgiler...

      Sil
  8. mükemmel bir yazı yazmışsın valla. ben de edip ve tomris hayranıyom :) turgut ve cemal ilgimi çekmiyooo :) bi de feys foton oğlunla çok çok güzel :)

    YanıtlaSil
  9. Amin.. Gerçekten 4 ünü de çok severim aralarındaki bağı bu kadar detaylı bilmiyordum. Çok güzel yazı olmuş

    YanıtlaSil
  10. çok kıskanılası bir durum valla:)

    YanıtlaSil
  11. Yanıtlar
    1. Bu kadar şiir yazıldığına göre:) Sevgiler...

      Sil